Mijn motor maakt een raar geluid
De meeste fabrikanten van motorfietsen doen er alles aan om een motorfiets zo trillingsvrij mogelijk te laten lopen. Door middel van balansassen als het motorisch is, of extra bekleding op een kuipdeel of ophangrubbers als het in de aankleding van de motor zit. Na verloop van tijd ontdek je meestal door slijtage aan de motorfiets dat er hier en daar rammeltjes of trillingen ontstaan. Een veelgehoorde vraag op motorfora en bij dealers is dan ook: Mijn motor maakt een raar geluid, wat kan het zijn?
Hieronder veel voorkomende rammeltjes en vreemde geluiden aan diverse merken motorfietsen:
Blikkige rammeltjes
Blikkige geluiden ontstaan meestal door vibratie van grotere metalen onderdelen die zijn losgetrild of waarvan een bevestiging is losgebroken zoals:
- loszittende valbeugels
- losgetrilde carterbescherming
- gebroken bagagerek of ontbrekende bouten ervan
- ontbreken van rubber stootblokken waar jiffy/standaard of middenbok tegen aan moet steunen
- loszittende tussenschotjes in uitlaatdempers, deze ontstaan vaak pas als de motor warm is en bij bepaalde toerentallen
- spiegelglas dat loszit in omhulsel
- te grote speling op remschijven
- Pingelen
- op oliedruk gebaseerde distributiekettingspanners (specifiek bmw r1100 en r1150)
Bij stevig accelereren in een te hoge versnelling kan vooral bij grotere een- of tweecilinders de motor gaan pingelen. Dit ontstaat door zelfontbranding van het benzinemengsel in de cilinder ipv door de vonk van de bougie. Het ontbrandingstijdstip is dan te vroeg waardoor de explosie plaatsvindt als de zuiger nog in opwaartse beweging is. Dit is heel slecht voor je motorblok. Kijk je afstelling na of tank benzine met een hoger octaangetal bijvoorbeeld superplus.
Trillingen
Hieronder diverse oorzaken van trillingen
- onregelmatig afslijten “cuppen” van een band – Dit geeft vaak een trilling in het stuur als men een bocht in stuurt. en kan vibraties in vele andere onderdelen tot gevolg hebben.
- slappe of te harde banden
- defecte wiellagers
- loszittende wielbouten bij enkele achterwielophanging
- uitgelubberde ketting-tandwielset
- niet uitgebalanceerde wielen/banden
- niet goed gesynchroniseerde cilinders
- BIG-endlagers versleten
Tikkende geluiden uit uw motorfiets
Naast rammelen trillen kan je motor ook een tikkend geluid geven. Hieronder enkele kenmerkende tikkende geluiden.
- Onregelmatig afgesleten nokkenassen of nokvolgers
- gasklephuizen van bmw boxermotoren Lees over een gasklephuis revisie