E-mail

Koppelingsplaat vervangen R1100GS

Toen de droge koppeling van mijn R1100GS begon door te slippen heb ik het vervangen van de koppelingsplaat nog kunnen rekken door de kabel wat losser te zetten. Maar na zo’n 6.000km kwam ook hier een einde aan. Tijd om het motorblok van mijn BMW te splitsen in motorblok en aandrijflijn. Eerst maar eens de juiste koppelingsonderdelen bestellen. Ik kwam erg goedkoop uit in Engeland. Door de relatief lage Pond Stirling was het voordeel al gauw 120euro. En supersnel, binnen drie dagen had ik de materialen in huis.


Hier volgt mijn boodschappenlijstje: Motobins.co.uk

  • koppelingsplaat
  • diafragmaveer
  • drukplaat (eerst onder de boutjes)
  • druktafel (die tegen de diafragmaplaat drukt)
  • benodigde boutjes met ringetjes

Demontage om bij de koppeling te komen

Om bij het koppelingshuis van de R1100GS te komen moeten eerst de nodige onderdelen worden verwijderd.
Tijdens de hele reparatie kan de motor op het voorwiel en de hoofdstandaard blijven staan.
Achtereenvolgens zijn verwijderd:

  • zadel
  • tank
  • accu
  • accubak
  • kofferdragers indien deze met de voetsteunen zijn verbonden
  • schetsplaten
  • Verbinding met versnellingspedaal
  • Zorg ervoor dat de motor in de versnelling staat bij demontage. Dit is handig bij het weer in elkaar schuiven van de as. Als de versnellingsbak in de versnelling staat kun je aan de achternaaf draaien om de spiebanen in de juiste stand te draaien.

  • remklauw
  • hoofdremcilinder achter
  • achterwiel
  • uitlaat demper
  • In ieder geval de oudere bouwjaren van de r1100gs hebben achter de katalysator twee ophangpunten die met rubber bussen aan de versnellingsbak zitten. Maak hierbij alleen de zeskant aan de buitenzijde los. Bij een poging de moeren aan de andere (binnen)kant van de rubber bussen los te maken zullen vrijwel zeker de bouten die aan het rubber zijn gevulkaniseerddie losbreken. De rubbers zijn bij BMW niet meer te bestellen. Verschillende mensen concluderen hieruit dat het waarschijnlijk niet nodig is om de kat hier te ondersteunen. Aangezien een van mijn rubbers nog intact was heb ik er nu nog slechts een gemonteerd.

  • schokdemper (alleen onder losmaken)
  • luchtinlaatkelken klemringen losmaken
  • kelken in luchtfilterhuis steken
  • luchthapper links voor onder tank
  • luchtfilter
  • luchtfilterhuis
  • gasklephuizen
  • luchtfilterhuis
  • startmotor

Zorg voor voldoende bakjes om moeren en bouten in te doen. Leg in elk bakje een briefje waarop je aangeeft waar de onderdelen van zijn.

Als je zover bent dat de versnellingsbak los kan van de rest van het blok, zorg dan voor een extra paar handen. Het is namelijk erg belangrijk dat de versnellingsbak in een horizontale lijn van het blok wordt getrokken. Bij het loskomen van de versnellingsbak zal het volle gewicht van de bak op de koppelingsstift komen te hangen. Hierbij kan de stift krom gaan waardoor deze onbruikbaar zal zijn.
Ik heb gebruik gemaakt van twee draadeinden. Na het verwijderen van de twee middelste bouten heb ik de draadeinden in de gaten gedraaid zodat de bak bij het losmaken over de draadeinden zal glijden. In de versnellingsbak zitten boutgaten waar normaal de schetsplaten vastzitten. Hier heb ik aan beide kanten een paar lange bouten ingedraaid die als handvatten voor jou en je hulp kunnen dienen.

Na het verwijderen van de versnellingsbak kijk je recht op de onderdelen van de koppeling. Je ziet de 6 boutjes waarmee de
drukplaat aan de grondplaat vast zit. Om deze los te draaien moet het vliegwiel geblokkeerd worden. Als je geluk hebt is je hulpje nog niet weggelopen en kan deze met een poetsdoek en een schroevendraaier het vliegwiel blokkeren. De poetsdoek zorgt er voor dat de krachten op het vliegwiel niet op één plek op het koppelingshuis drukken maar verdeeld worden. Houd de losgekomen koppelingsonderdelen in een pakketje en leg het op de werkbank. Dit is handig als je straks de nieuwe onderdelen in dezelfde volgorde en op de juiste manier weer in elkaar moet zetten.

Monteren van de koppelingsplaat

Leg de nieuwe koppelingsonderdelen in de zelfde volgorde als het pakketje oude onderdelen. Nu zet je het als een geheel op de grondplaat en draai de zes boutjes gelijkmatig aan. De frictieplaat kan je in het begin vrij bewegen maar moet precies in het midden komen zodat de prise-as van de versnellingsbak met daarin de koppelingsstift straks probleemloos in de spiebanen van de frictieplaat schuift. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een centreerpen. In mijn geval een nylon busje dat over de koppelingsstift kan worden geschoven en de frictieplaat precies in het midden houdt. Als de nieuwe boutjes en ringetjes met het juiste moment zijn vastgedraaid ben je op het midden van de klus en kan begonnen worden met de wederopbouw van de motor.

In elkaar zetten na vervangen van de koppelingsplaat:

vervang zonodig de o-ringen die tussen gasklephuizen en inlaatkelken zitten. Deze o-ringen zetten uit na contact met benzine. Met een beetje friemelen zijn ze bij montage er wel weer tussen te krijgen.