E-mail

Handvatrubber vervangen op verwarmde handvatten R1150GS

Na 160duizend km vielen letterlijk de gaten in het rubber van mijn verwarmde handvatten. (of is het handvaten?) Een nieuw setje rubber handvatten met verwarming is toch al gauw 160euro en vervangingsrubber wordt eigenlijk niet als zodanig aangeboden.

totally worn out handlebar rubber

handlebar rubber got sticky

Maar ooit had ik een R1100gs waar ik bij 100kkm de originele handvatten heb vervangen door exemplaren met handvatverwarming. De r1100gs is al lang weg, maar de originele niet verwarmde handvatten lagen nog ergens op zolder en het rubber van deze standaard handvatten bleek nog in prima staat. Als ik die eens over de verwarmingselementen zou kunnen schuiven, dan heb ik met gesloten beurs weer verse rubbers aan mijn stuur.

Eerst maar eens gekeken op het grote internet, want ik ben vast niet de eerste die dit probeert. Er wordt getipt om 2 setjes voordelige handvatten te kopen waarvan je alleen de rechter gebruikt. Die hebben namelijk vanwege het gasdraaimechanisme een grotere diameter en zouden daarom makkelijker over het verwarmingselement geschoven kunnen worden. Daar zit wat in, maar ik heb alleen de originele handvatten en wil eigenlijk beide rubbers van die set hergebruiken.

Size of the heating element left handside R1150GSInner diameter lefthandside handlebar rubber R1150GSInner diameter righthandside handlebar rubber R1150GS

Van het zelf banden vervangen heb ik de ervaring dat warm rubber soepeler om de velg glijdt, dus dat zal met handvatrubber ook wel zo zijn. Dus die gooi ik alvast in een badje kokend water. Moet ik dan ook bandenmontage(zeep) gebruiken? De handvatten moeten na montage natuurlijk wel lekker vast zitten. Op internet vond ik op diverse fora de tip om dit met haarlak te doen. Werkt als glijmiddel bij montage en hardt daarna uit.

Okee, nou daar gaat ie dan. Even nog een zak om het stuur zodat niet de hele motor plakkerig wordt.
En huppetee het voorverwarmde handvatrubber schuift erop, ik kom helaas maar tot de helft. Na wat overtuiging zit ie erop. Maar het schroefje is nog in beeld. Nog maar even aanduwen en manouvreren met het rubber. En jawel, het rubber zit er netjes op. Nog even het stuur-eind monteren en we zijn weer klaar met de eerste helft. Liefst zou ik meteen testen, maar omdat het rubber nog warm is ga ik toch niet snel merken of het verwarmingselelement nog werkt.


Eerst ook de andere kant maar aanpakken.

Het loshalen doe ik hier maar gelijk met de schaar. Knip,knip, en hoppatee, die is eraf.

Inmiddels is ook het rechter handvatrubber op temperatuur en nu spuit ik niet alleen het verwarmingselement in met haarlak, maar ook de binnenkant van het rubber. Of dat nou het verschil maakte of dat de grotere diameter het zoveel makkelijker maakte? Deze kant floepte er sneller op dan ik had durven dromen. Stuur-eind erop en klaar is het weer.
Ik laat het maar een nachtje drogen, dan kan het rubber zich rustig zetten en kan ik morgen een objectief oordeel over het eindresultaat vellen.

Ik hoop dat je hier je voordeel mee kunt doen als jouw BMW handvatten versleten zijn.

Mocht je nou geen oude handvatten hebben liggen, bestel dan 2x artikelnummer 32721458396 bij BMW. Dat is het rechterhandvat van de R1100GS en werkt super voor vervanging van de rubber met HVV. Voor een paar tientjes ben je klaar. Omdat je twee keer de rechtse hebt, gaat het vervangen eenvoudig.

Deze how-to werkt prima voor een R1100, R1150 en alle andere typen met dezelfde handvatten. Bij de R1200 serie zit het verwarmingselement beter verlijmd met het rubber en is deze truc misschien niet zo eenvoudig uit te voeren.