E-mail

Offroad rijden met een zware motor


De grote allroad motoren zoals BMW GS, Triumph Tiger, Suzuki Vstrom, Guzzi Stelvio NTX, Yamaha Super Tenere, zijn het laatste decennium ontzettend populair. De aantrekkingskracht zit hem waarschijnlijk in het stoere uiterlijk en de veelzijdigheid. In de folders worden ze aangeprezen als ware alleskunners en de zware allroads staan dan ook dikwijls afgebeeld in avontuurlijke poses in woestijnen of omgeven door grote rotsen ver weg van de gebaande paden.
BMW GS in Offroad in de bergenSuzuki Vstrom AllroadTriumph Tiger AllroadMoto Guzzi Stelvio AllroadYamaha Super Ténéré Allroad
De afgebeelde motoren worden in de volksmond All Roads genoemd. Het grote brede stuur geeft veel controle en de langere veerwegen maakt het ook mogelijk om het asfalt te verlaten. Dus als je zo’n stoere allroad hebt, dan wil je daar wellicht eens aan proeven. Niet alle motoren die ik hierboven genoemd heb zijn even geschikt. Maar met gezond verstand kun je een heel eind komen zonder de motor of jezelf ernstig te beschadigen.

Off road met een zware all road: Overwegingen vooraf

  • Houd er rekening mee dat je een keer omvalt en er iets kapot kan gaan. Ben je heel zuinig op je motor en vind je het verschrikkelijk als er gebruikssporen of erger ontstaan. Blijf dan op het verharde.
  • Omgevallen tijdens omdraaien

  • Ga NOOIT alleen. De leukste paadjes bevinden zich meestal een flink stuk van de bewoonde wereld. Kom je dan vast te zitten of ga je onderuit en valt de motor bovenop je, dan is er altijd iemand om te helpen of hulp door derden in te schakelen.

Voorkom onnodige schade bij off road rijden

  • Verwijder accessoires van je motor die makkelijk afbreken of die niet tegen overmatig trillen of schudden kunnen.
    Denk hierbij aan koffers, topkoffers, kuipruitjes, mistlampen die de grond raken bij omvallen.
  • Zet je spiegels een beetje los. Dan verdraaien ze ipv af te breken.
  • Denk ook aan een stevige bevestiging van een eventueel GPS-apparaat.
  • Het zijn geen wondermiddelen, maar een degelijk kofferrek en valbeugels kunnen veel ellende voorkomen. Ook zijn er voor de meeste all roads diverse optionele en after-market onderdelen die je motor nog net een stukje extra beschermen tegen de risico’s van het off road rijden. Bekende leveranciers van after-market spulletjes zijn Touratech en Wunderlich.
  • Begin met simpele paadjes en ga liefst rijden met iemand die al wat ervaring heeft

Off road met zware motoren: Do’s en Dont’s

  • Houd de snelheid laag <40km uur, dan is de kans op ernstige schade aanzienlijk kleiner.
  • Houd afstand tot je voorganger
  • Schakel je ABS uit, door de losse ondergrond zou het ABS continue in werking treden en remt de motor niet
  • Rem met je achterrem en gebruik de voorrem zeer spaarzaam. In losse ondergrond zal het voorwiel vrijwel meteen blokkeren en onderuit glijden
  • Ga staan, hierdoor ben je beter in staat om het evenwicht te herstellen als de motor onder je heen en weer kwispelt
  • Zet de bal van je voet op de stepjes en niet je hak. Hierdoor heb je een beter evenwichtsgevoel en kun je makkelijker corrigeren door gewichtsverplaatsing
  • zet een van je twee spiegels zodanig dat je er al staand in kunt kijken.
  • Houd je linker hand bij de koppeling, als de motor uit koers dreigt te raken zal deze alleen stoppen als de aandrijving stopt. Vooral op smalle glibberige paden lig je zo in de struiken als je niet op tijd kunt ontkoppelen.
  • Houd je snelheid in gras en natte klei zeer laag. Je merkt pas dat het extreem glad is als de motor uit koers raakt of als je moet remmen. Zelfs een klein bobbel in het pad kan de motor doen wegglijden. Corrigeren door gas bij te geven gaat dan niet werken. Het gewicht maakt de motor in die situatie onhandelbaar.
  • Neem kennis van “code groen”
  • Wees voorzichtig als je paarden tegen komt. Paarden kunnen schrikken en op hol slaan met alle ellende van dien. In off road situaties zijn paarden en ruiters niet altijd bedacht op gemotoriseerd verkeer. Ga aan de kant en neem een afwachtende houding in. Zet bij voorkeur je motor af. Hiermee houdt je het voor iedereen prettig en voorkom je klachten met afsluiting voor gemotoriseerd verkeer tot gevolg.


Samenvatting off road met zware motoren

De all road motor brengt je op plekken waar een auto en wegmotor allang vast komen te zitten, maar er zijn grenzen. Een daarvan bepaal je zelf, het gewicht van de motor bepaalt de technische grens. Wil je echt lekker raggen en driftend een bocht door, koop dan een lichte enduro motor. Houd altijd je veiligheid in de gaten en heb eerbied voor de natuur waarin je rijdt.

GA NOOIT ALLEEN

Hieronder een leuke filmpje van mensen die de grens van de zware allroad redelijk opzoeken: