E-mail

naaldlagers cardan vervangen


Omdat er wat speling zat op de scharnierlagers die de cardanklok aan de cardantunnel verbinden, heb die onlangs vervangen.
De nieuwe naaldlagers kocht ik bij Motobins.co.uk. Prijsindicatie 14pond per stuk ofzo?

Verder heb ik gebruikt:

  • momentsleutel 5-30nm
  • momentsleutel 20-200nm
  • dopsleutel 30
  • imbusdop 12
  • een gasbrandertje (normale soldeervlam, geen keiharde kegel want die wordt wellicht te heet)
  • loctite 243
  • wringijzer met stuk pijp erop
  • leren werkhandschoen
  • hamer
  • diepvries
  • werkplaatshandboek voor de aanhaalmomenten
  • oude vooras om de oude lagers uit de cardanklok te tikken
  • klein dopje voor de klembandjes van het harmonicarubber
  • likje molybdeenvet

Werkwijze:

  • Achterwiel eraf halen
  • Leg de nieuwe naaldlagers in een plastic zakje in de diepvries
  • Klembandjes van harmonicarubber losmaken
  • gasbrander aanmaken (zorg dat brandbare stoffen uit de buurt zijn)
  • stook de bouten van de heet zodat de Loctite smelt en je de bouten los kunt draaien. Houdt de bouten onder spanning met het wringijzer en de pijp erop. zodra het spul heet genoeg is springt het vanzelf los. Het kan best even duren voor de loctite in de schroefdraad van de nokken smelt. Forceer niet, een nieuwe draad tappen is eigenlijk geen optie.
  • Als de nokken eruitzijn maak je deze goed schoon zodat de nokken straks weer probleemloos in de tunnel kunnen worden geschroeft.
  • Wrik met twee schroevendraaiers de klok los van de cardan

  • neem de cardanklok mee naar een werkbank en stook het aluminium rondom de lagers heet zodat delagers minder krap zitten.
  • Leg de cardanklok op twee houten balkjes zodat de lagers vrij van de tafel liggen
  • Gebruik een oude as die door de naaldlagers past om de naaldlagers uit de cardan te kunnen tikken. Omdat de lagers naar buiten moeten worden getikt is het handig om een as te hebben die een afschroefbare flens heeft. Je steek de as zonder flens door de lagers en tussen de twee lagers in kon ik de flens erop schroeven. De flens had nagenoeg de diameter van de lagers. Na het verwijderen van de ene kant, was de andere kant aan de beurt.”
  • Vervolgens de klok heetgestookt en de koude naaldlagers uit de diepvries gehaald en in het gapende gat in de warme cardantunnel geplaatst
  • Aantikken van het lager met een deel van het oude lager als bus, zorg je ervoor dat je zo snel mogelijk weer op pad bent
  • Zet de nokken vast met beetje loctite (als je wenst) maar zeker op het aangehaalde nm
  • Geef de cardansplines wat molybdeen vet mee als je de zaken weer in elkaar schuift
  • Vul de cardan met nieuwe olie desgewenst.